VYNECHEJTE LEPEK, CUKR, ZPRACOVANÉ POTRAVINY a KRAVSKÉ MLÉKO

 

Ano, takhle zněl víceméně závěr každé přednášky na konferenci FOOD21. 

Chápu, že hodně lidí se teď zděsí a myslí si svoje. A to včetně bohužel většiny dnešních výživových poradců. 

Nicméně celý den nám přednášely ty největší kapacity v jednotlivých oborech a každý z nich měl toto tvrzení podložené ať už vlastní zkušeností (která je dle mě k nezaplacení, narozdíl od toho, když se někdo naučí skripta a složí pak zkoušku) nebo studiemi ze zahraničí. 

Přednášející a témata si můžete prohlédnout na tomto odkazu: http://www.food21.cz/program/

 

Po zveřejnění fotek našeho Sebíka, když měl těžký atopický ekzem se na nás doslova valila smršť zpráv a dotazů, jak jsme to zvládli a co jsme vlastně dělali. 

Odpověď jsme našli i na této konferenci, kde mimo jiné přednášela i profesorka Strunecká (autorka Doby Jedové 1 + 2, Babské rady profesorky Strunecké a knížky o cukrovce a autismu), které si moc vážíme, protože právě její dvě knížky nás dovedly k tomu, abychom se zamysleli nad jídlem. 

Ne nad mastičkama či lékama. Ale nad tím, co dostáváme dovnitř. 

Proto nás tato konference uplně chytla a hltali jsme to jedním dechem. Většinu informací jsme už znali (kdo viděl naši knihovnu doma, tak ví 😀 ), ale dozvěděli jsme se i hromady novinek, které nás zase posunuly dál. 

 

Co bylo ale nejdůležitější je, že všude zaznělo, že nemoci jako cukrovka, autismus, záněty, alzheimer, ADHD, deprese, schizofrenie a autoimunitní nemoci jsou VRATNÉ nemoci za pomocí správné stravy. 

Jak už tam všichni uváděli, tak tyto nemoci nevzniknou z minuty na minutu. Jsou v nás, budujeme si je několik let a oni potom prostě jen propuknou. 

U miminek je to vliv stravy matky v těhotenství, vliv očkování, léků, ATB, dlouhodobé braní antikoncepce apod. To vše má vliv na miminko už rok před početím!!

 

Lidi se potom diví, že ZNIČEHONIC mají vážnou nemoc. Ale ono to tak není. Je to tím, že dlouhodobě přehlížíme prvotní příznaky. Že nemáme informace o tom, jak moc můžeme různé zdravotní problémy ovlivnit správným jídlem. 

Většina lidí spoléhá na to, že je lékař bude držet za ruku, bude je hlídat, co dělají a nedělají správně nebo ještě líp, že napíše recept na zázračné pilulky, díky kterým problémy zmizí. 

Tak to ale není. Za svoje tělo máme zodpovědnost jen my sami. A buď s tím něco chceme dělat nebo ne. 

 

Dokonce dnešní doporučení WHO je, že STRAVA BEZ LEPKU A KASEINU je vhodná pro KAŽDÉHO. 

Není přece těžké koupit si bezlepkové výrobky nebo bezlepkovou mouku. Případně pečivo prostě vypustit. Stejně tak těstoviny. Protože co si budeme nalhávat, drtivá většina bezlepkových výrobků je zas nacpaná cukrem a dalšíma látkama, co tam nemají co dělat. 

A Kasein? Když omezíte mléčné výrobky alespoň na ty kvalitní -plnotučné kysané výrobky, tvarohy nebo kvalitní sýr či probiotický jogurt, už to je velká změna pro většinu lidí. 

Bohužel ještě pořád se zastává názor, že u hubnutí se mají jíst nízkotučné výrobky. Ruce pryč od nich! Stejně tak ruce pryč od těch, kdo vám něco takového doporučuje. 

Potraviny máme jíst v co nejpřirozenější formě a ne chemicky upravované, dobarvované, doslazované či odtučněné apod. 

 

U pitného režimu asi nemusíme uvádět nic jiného než že se má pít čistá voda. 

Když káva, tak kvalitní = čerstvě namletá, bez cukru a mléka. 

 

A pozor! Zdravá strava má dokonce vliv na erekci u mužů. Takže žádná modrá pilulka. Ale správné jídlo. 

 

A jaká má být teda prevence před nemocema? 

 

Podle profesorky Strunecké jsou to 4 kroky ke zdraví minimálně na 4 týdny, kterými by měl začít každý z nás: 

1. Stop dezertům a hotovým slaným pokrmům

2. Doplňovat denně hořčík v kvalitní formě

3. Minimálně 30 minut chůze denně

4. Spánek alespoň 7 hodin denně v tichu a ve tmě

 

Jako další součást prevence či léčby těchto onemocnění jsou ještě tyto zásady: 

1. Jíst zeleninu + kvalitní bílkoviny + zdravé tuky

2. doplňovat vitamín D + rybí tuk

3. Vitamíny skupiny B (B6 + B9 + B12)

4. Minerály – Mg, Zn

 

Co se sportovců týče, tak tam pozor na Karnitin. V dnešní době ho do sebe cpe každý, kdo chce zhubnout. Ale Karnitin zvyšuje rizika kardiovaskulárních chorob, a proto bychom ohledně této látky měli být přinejmenším opatrní. 

 

Další pozornost bychom měli věnovat soli. A to ne proto, že by každý z nás moc solil (i když většina asi jo), ale je to kvůli skrytým solím v různých hotových pokrmech apod. Máme totiž 2.největší spotřebu soli v EU! 

 

Co je na tom všem nejdůležitější je ale podpora od ostatních. 

Protože jestli jeden člen rodiny musí mít bezlepkovou stravu a má pro ostatní vařit zvlášť s lepkem klasickou kuchyni, je to při nejmenším nefér. 

A to ani nemluvíme o tom, že co se obezity týče, tak MY máme jít dětem vzorem! Ne sedět u tabletu, u telefonu, u televize. Objednat si pizzu, abychom nemuseli vařit a nacpat děti zrmrzlinama, abychom měli klid. 

MY máme být ten impulz, aby to dítě chtělo jíst. Aby mělo chuť na zeleninu, na ryby, ovoce, oříšky (NESOLENÉ A NEPRAŽENÉ)… a aby mělo chuť jít ven, na procházku, na kolo, zacvičit si, na hřiště…prostě se hýbyat.  

Víte, že dítě by mělo mít alespoň 1,5-2 hodiny denně pohyb? Kolik ho máte vy? Ruku na srdce. 

Potom se rodiče diví, že děti jsou vzteklé, líné, obézní, nemocné nebo hyperaktivní. No bodejť by taky nebyly. 

Zkuste si napsat dva dny po sobě, co a kolik jste jedli, pili a kolik času jste trávili AKTIVNĚ venku. A to jak vy, tak vaše děti. A když se na to zpětně podíváte, možná se většina z vás přestane divit tomu, co má doma. 

 

Dost lidí tvrdí, že na zdravou stravu nemá peníze. Ale myslíte, že to je fakt o tom? Když přestanete kupovat všechny chuťovky, sirupy, cukr, mouku… a nahradíte to kvalitníma potravinama, kterých navíc sníte daleko menší množství, protože vás fakt zasytí, tak ten rozdíl zas takový není. 

Samozřejmě jsou sociálně slabší, kteří toto opravdu nemůžou. Ale co ten zbytek? Výmluvy?

Většinou tohle jde slyšet od lidí, co kouří, pravidelně popíjí a každý večer sní brambůrky nebo jiné „dobroty“. 

 

Další téma konference byla obezita. Závěrem této debaty bylo, že základem pro obézní lidi, je nízkosacharidová strava + dostatečný vhodný pohyb. 

Neměli bychom zapomínat ani na pravidelné odkyselování těla, ať už za pomocí zelených potravin (listová zelenina, brokolice…), spiruliny, ječmene, chlorelly, odkyselujících potravin a bylinek. 

 

Ono totiž ani to ovoce a zelenina není to, co bývalo. Dnes máte většinu věcí stříkaných a chemicky upravovaných. 

BIO se v dnešní době bere jako móda. Přitom je to naopak. BIO jsme dřív měli všechno. Každý měl to, co vypěstoval nebo vykrmil doma. Ale kdo to teď má? Teď je móda, aby jahody by byly co nejčervenější a vydržely co nejdýl…. Aby nic nebylo na rychlé zpracování a vše mělo dlouhou životnost. A čím se toho docílí? Postřikama, ozařováním a hnojením. 

BIO je teď bohužel výjimka, za kterou si musíme připlatit. Ale připlácíme i za větší množství vitamínů a míň těch věcí, co tam nemají co dělat. 

 

Takže čemu se vlastně nejvíce vyhnout:

 

1. uzeniny, salámy, párky -obsahují E249, E250 dusitany, glutamáty, kuř.separáty

2. tavené sýry – tavící soli, fosfáty 

3. sladkosti + zmrzliny (sušenky, trvanlivé buchty, bábovky, záviny..) -cukr, margaríny 

4. nízkotučné produkty – umělá sladidka, barviva (které způsobují mimo jiné hyperaktivitu) 

 

 

A pitný režim? Ten je jednoduchý. Pijte čistou vodu, neslazené bylinkové či zelené čaje nebo kvalitní černou kávu. 

A kolik toho vypít? 30 ml vody/1 kg váhy + nahradit ztracené tekutiny + minerály (například ti, co se hodně zapotí v práci nebo jdou cvičit, při chřipkách nahradit tekutiny ztracené průjmem nebo zvracením atd.) 

 

Velké téma bylo mléko a mléčné výrobky kvůli obsahu kaseinu a nízkotučné mléčné výrobky. 

Bylo tam doporučené tyto věci vynechat nebo se zaměřovat alespoň na plnotučné výrobky v co nejlepší kvalitě. Nebrat klasické mléko, sladké smetany, slazené jogurty (ještě třeba s lentilkama apod.), tavené sýry, margaríny a náhražky mléčných výrobků. 

Určitě je vhodnější, když se zaměříme na zakysané mléčné výrobky, kvalitní sýry (klidně domácí, ale tuto možnost asi moc lidí nemá), máslo, probiotické bílé jogurty nebo třeba kozí a ovčí výrobky. 

V dnešní době je už k dostání třeba i kokosová smetana (která je výborná), ale tam fakt asi hraje dost roli cena. Protože tohle je zrovna věc, bez které se většina z nás obejde. 

 

Většinou zaznívá, že to by člověk nemohl jíst nic. A že nemáte čas číst etikety. Čas si najde každý, kdo chce. Tomu věřte. Navíc jakmile zjistíte ze začátku, které potraviny jsou vyhovující, potom už je budete kupovat najisto a další vás zajímat nebudou. Nehledně na to, že když nebudete obcházet regály se sladkostma, brambůrkama a zpracovanýma potravinama, tak toho času celkem dost ušetříte. 

 

Když si nějakou potravinu chcete ověřit a chcete vědět, co obsahuje a jestli je vhodná, mrkněte na stránky www.zdravapotravina.cz nebo si můžete stáhnout aplikaci do mobilu Nutriatlas. 

 

Chápu, že teď po přečtení tohoto článku (kdo to vydržel až do konce) si říkáte, že v tom případě budete jen na vodě a že vlastně nezbývá na jídlo nic 😀 

Není to tak. I podle těchto pravidel se dá vařit výborně, rychle a tak, aby to chutnalo mužům, ženám i dětem. 😉

 

A že občas zhřešíte? Že ujedete na Vánoce, na oslavě nebo prostě si jednou koupíte zmrzlinu nebo oplatek? No a co? Všichni jsme jen lidi. Už jen to, když začnete postupně. Krok po kroku. Nebo některé věci omezíte a nebudete jíst denně, ale třeba 2x týdně. Už to je přece úspěch

Ani u nás to nebylo striktně ze dne na den a dělali jsme hromady chyb. 

 

I my si umíme dát tu pizzu, pivo nebo oplatek 😀 Jsou období, kdy takovou stravu máme cca na 90% a je období, kdy od ní prostě odskočíme (dovolená, svátky, stěhování….). Ale víme, že potom najedeme zase zpátky na náš jídelníček a že se to na našem těle nepodepíše jako kdybychom to jedli denně. 

 

Upozorňuju, že toto jsou pouze informace, co zazněly na konferenci. A se kterýma se my ztotožňujeme, protože nám a našim blízkým moc pomohly při překonávání zdravotních potíží. A taky jsme takový jídelníček konzultovali s nejedním lékařem. 

 

Každý ať si jí, co uzná za vhodné. Je to jen přece jen jeho tělo. A psychika je taky důležitá. Držet se diety a být ve stresu a nedejbože o hladu celý den, to snad ani nemůže přinést výsledky. 

Na druhou stranu která změna stravování je ze začátku lehká??

Třeba článěk někoho inspiruje, aby si zjistil více informací a začal se víc zajímat. 

Co my bychom za tyto informace dali před 6 rokama…